Selasa, 04 September 2012

KEKUATAN SEMANGAT (AZAM, CITA-CITA, IKHTIAR) TIDAK BERUPAYA
MEMECAHKAN BENTENG TAKDIR.
Kalam Hikmat yang pertama menyentuh tentang hakikat amal yang membawa
kepada pengertian tentang amal zahir dan amal batin. Ia mengajak kita
memerhatikan amal batin (suasana hati) berhubung dengan amal zahir yang kita
lakukan. Sebagai manusia biasa hati kita cenderung untuk menaruh harapan dan
meletakkan pergantungan kepada keberkesanan amal zahir. Hikmat kedua
memperjelaskan mengenainya dengan membuka pandangan kita kepada
suasana asbab dan tajrid. Bersandar kepada amal terjadi kerana seseorang itu
melihat kepada keberkesanan sebab dalam melahirkan akibat. Apabila terlepas
daripada waham sebab musabab baharulah seseorang itu masuk kepada suasana
tajrid.
Dua Hikmat yang lalu telah memberi pendidikan yang halus kepada jiwa.
Seseorang itu mendapat kefahaman bahawa bersandar kepada amal bukanlah
jalannya. Pengertian yang demikian melahirkan kecenderungan untuk menyerah
bulat-bulat kepada Allah s.w.t. Sikap menyerah tanpa persediaan kerohanian
boleh menggoncangkan iman. Agar orang yang sedang meninggi semangatnya
tidak terkeliru memilih jalan, dia diberi pengertian mengenai kedudukan asbab
dan tajrid. Pemahaman tentang makam asbab dan tajrid membuat seseorang
mendidik jiwanya agar menyerah kepada Allah s.w.t dengan cara yang betul
dan selamat bukan menyerah dengan cara yang melulu.
Hikmat ke tiga ini pula mengajak kita merenung kepada kekuatan benteng
takdir yang memagar segala sesuatu. Ketika membincangkan tentang ahli tajrid,
kita dapati ahli tajrid melihat kepada kekuasaan Tuhan yang meletakkan
keberkesanan kepada sesuatu sebab dan menetapkannya dalam melahirkan
akibat Ini bermakna semua kejadian dan segala hukum mengenai sesuatu
perkara berada di dalam pentadbiran Allah s.w.t. Dia yang menguasai, mengatur
dan mengurus setiap makhluk-Nya. Urusan ketuhanan yang menguasai,
mengatur dan mengurus atau suasana pentadbiran Allah s.w.t itu dinamakan
takdir. Tidak ada sesuatu yang tidak dikuasai, diatur dan diurus oleh Allah s.w.t.
Oleh itu tidak ada sesuatu yang tidak termasuk di dalam takdir.
Manusia terhijab daripada memandang kepada takdir kerana waham sebab
musabab. Kedirian seseorang menjadi alat sebab musabab yang paling berkesan
menghijab pandangan hati daripada melihat kepada takdir. Keinginan, cita-cita,
angan-angan, semangat, akal fikiran dan usaha menutupi hati daripada melihat
kepada kekuasaan, aturan dan urusan Tuhan. Hijab kedirian itu jika
disimpulkan ia boleh dilihat sebagai hijab nafsu dan hijab akal. Nafsu yang
melahirkan keinginan, cita-cita, angan-angan dan semangat. Akal menjadi
tentera nafsu, menimbang, merancang dan mengadakan usaha dalam
menjayakan apa yang dicetuskan oleh nafsu. Jika nafsu inginkan sesuatu yang
baik, akal bergerak kepada kebaikan itu. Jika nafsu inginkan sesuatu yang buruk,
akal itu juga yang bergerak kepada keburukan. Dalam banyak perkara akal
tunduk kepada arahan nafsu, bukan menjadi penasihat nafsu. Oleh sebab itulah
di dalam menundukkan nafsu tidak boleh meminta pertolongan akal.
Dalam proses memperolehi penyerahan secara menyeluruh kepada Allah s.w.t
terlebih dahulu akal dan nafsu perlu ditundukkan kepada kekuatan takdir. Akal
mesti mengakui kelemahannya di dalam membuka simpulan takdir. Nafsu mesti
menerima hakikat kelemahan akal dalam perkara tersebut dan ikut tunduk
bersama-samanya. Bila nafsu dan akal sudah tunduk baharulah hati boleh
beriman dengan sebenarnya kepada takdir.
Beriman kepada takdir seharusnya melahirkan penyerahan secara
berpengetahuan bukan menyerah kepada kejahilan. Orang yang jahil tentang
hukum dan perjalanan takdir tidak dapat berserah diri dengan sebenarnya
kepada Allah s.w.t kerana disebalik kejahilannya itulah nafsu akan
menggunakan akal untuk menimbulkan keraguan terhadap Allah s.w.t. Rohani
orang yang jahil dengan hakikat takdir itu masih terikat dengan sifat-sifat
kemanusiaan biasa. Dia masih melihat bahawa makhluk boleh mendatangkan
kesan kepada kehidupannya. Tindakan orang lain dan kejadian-kejadian sering
mengacau jiwanya. Keadaan yang demikian menyebabkan dia tidak dapat
bertahan untuk terus berserah diri kepada Tuhan. Sekiranya dia memahami
tentang hukum dan peraturan Tuhan dalam perkara takdir tentu dia dapat
bertahan dengan iman. Hadis menceritakan tentang takdir:
Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w, “Wahai Rasulullah, apakah iman?”
Jawab Rasulullah s.a.w, “Engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, Kitabkitab-
Nya, Rasul-rasul-Nya dan Hari Kemudian. Juga engkau beriman dengan Qadar
baiknya, buruknya, manisnya dan pahitnya adalah dari Allah s.w.t”. { Maksud Hadis }
Pandangan kita sering keliru dalam memandang kepada takdir yang berlaku.
Kita dikelirukan oleh istilah-istilah yang biasa kita dengar Kita cenderung untuk
merasakan seolah-olah Allah s.w.t hanya menentukan yang asas sahaja
sementara yang halus-halus ditentukan-Nya kemudian iaitu seolah-olah Dia
Melihat dan Mengkaji perkara yang berbangkit baharulah Dia membuat
keputusan. Kita merasakan apabila kita berjuang dengan semangat yang gigih
untuk mengubah perkara dasar yang telah Allah s.w.t tetapkan dan Dia Melihat
kegigihan kita itu dan bersimpati dengan kita lalu Dia pun membuat ketentuan
baharu supaya terlaksana takdir baharu yang sesuai dengan perjuangan kita.
Kita merasakan kehendak dan tadbir kita berada di hadapan sementara
Kehendak dan Tadbir Allah s.w.t mengikut di belakang. Anggapan dan perasaan
yang demikian boleh membawa kepada kesesatan dan kederhakaan yang besar
kerana kita meletakkan diri kita pada taraf Tuhan dan Tuhan pula kita letakkan
pada taraf hamba yang menurut telunjuk kita. Bagi menjauhkan diri daripada
kesesatan dan kederhakaan yang besar itu kita perlu sangat memahami soal
sunnatullah atau ketentuan Allah s.w.t. Segala kejadian berlaku menurut
ketentuan dan pentadbiran Allah s.w.t. Tidak ada yang berlaku secara kebetulan.
Ilmu Allah s.w.t meliputi yang awal dan yang akhir, yang azali dan yang abadi.
Apa yang dizahirkan dan apa yang terjadi telah ada pada Ilmu-Nya.
Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak
juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan
Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah
bagi Allah. (Ayat 22 : Surah al-Hadiid)
Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan yang menguasai pemerintahan
(dunia dan akhirat); dan memanglah Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu; - ( Ayat 1 :
Surah al-Mulk )
Dan Yang telah mengatur (keadaan makhluk-makhluk-Nya) serta memberikan hidayah
petunjuk (ke jalan keselamatannya dan kesempurnaannya); ( Ayat 3 : Surah al-A’laa)
Dan Kami

Tidak ada komentar:

Agen pulsa all operator

 SUPER TELKOMSEL PROMO ======================= 🍒 TMP5 = 4.975 🍒 TMP10 = 9.975 SUPER INDOSAT PROMO =============== 🧀 IMS5 = 5.395 🧀 IMS10...